Zwangerschapstest Lifecare (Action)

Spannend! Na vier weken afwachten en hopen is het moment daar, de zwangerschapstest! Ik heb de zwangerschapstest Lifecare van de action gebruikt en in deze review kun je lezen wat ik ervan vind. 

De zwangerschapstest  van Lifecare is verkrijgbaar bij de Action. Ze zitten per twee stuks in een verpakking en kosten €1,49. Op de voorzijde van de verpakking is te lezen dat het om een zwangerschapstest HCG Midstream gaat, op de zijkant staat door middel van plaatjes aangegeven wanneer er sprake is van welke uitslag en op de achterkant staat een hele beknopte gebruiksaanwijzing. Ook zit er een uigebreide bijsluiter in de verpakking (helaas in mijn enthousiasme weggegooid).


Deze test werkt door het meten van de hoeveelheid HCG (Humaan choriongonadotrofine = zwangerschapshormoon) in de urine. Bij een waarde hoger dan 25IU/L zal de test een positieve uitslag geven. Het advies is om deze test vanaf de eerste dag van de gemiste menstruatie te gebruiken, eerder kan ook maar dan is de kans op een onterecht negatieve uitslag groot, omdat de drempelwaarde dan nog niet bereikt is. Als de test op een correcte manier gebruikt wordt is de betrouwbaarheid groter dan 99,5%. Het advies is om de test met ochtendurine uit te voeren omdat deze het meest geconcentreerd is.

De test werkt als volgt:

  • De test dient gebruikt te worden bij een temperatuur tussen de 15 en 30 graden.
  • Haal de midstreamtest uit de gesloten verpakking en gebruik de test zo snel mogelijk.
  • Verwijder de dop en draai de test om de absorberende top zichtbaar te maken.
  • Houd de midstreamtest bij de duimgreep vast waarbij de absorberende dop (zonder dop) naar beneden wijst. 
  • Urineer rechtstreeks op de absorberende top totdat deze volledig nat is (minstens vijf seconden).
  • LET OP: zorg dat u niet op het afleesvenster urineert.
  • OF vang de urine op in een bakje en dip de strip hier gedurende vijf seconden in.
  • Doe de dop weer op de test en leg deze met het venster naar boven op een vlakke ondergrond neer.
  • Wacht totdat u roze strepen ziet verschijnen. Lees het resultaat binnen 5 minuten. Lees het resultaat niet af na 5 minuten.

 

Zoals in de bijsluiter stond heb ik netjes gewacht tot de eerste dag van mijn gemiste menstruatie om de zwangerschapstest te gebruiken. Ik vond het gemakkelijker om eerst wat urine op te vangen in een bakje en daarna de test te doen. Het controlestreepje verscheen vrij snel en was ook mooi donkerpaars gekleurd… toen was het wachten of het teststreepje zou verschijnen. En we wachten en we wachten nog wat meer tot tegen de vijf minuten een heel licht teststreepje verscheen. Dus ja we zijn zwanger! Maar omdat het streepje zo licht bleef was ik toch wel onzeker. Je leest vaak dat er sprake kan zijn van een onterechte positieve uitslag, je bent dan wel zwanger maar het lichaam stoot dan uiteindelijk toch het vruchtje af. Door dat lichtje streepje ging ik me afvragen of ik toch niet te vroeg getest had enzovoorts :). Maar gelukkig zitten er twee tests in de verpakking en een dag later heb ik de test nogmaals herhaald. Dit streepje was helaas nog lichter dan de dag ervoor en toen sloeg de twijfel helemaal toe. Ik heb er voor gekozen om ook nog een test met een ander merk uit te voeren en deze gaf wel twee hele duidelijke donkerpaarse strepen. Conclusie: We zijn dus echt zwanger!

Mijn eindconclusie: Wat ik een heel groot pluspunt van de zwangerschapstesten van de Action vind is de prijs, ze zijn echt spotgoedkoop! En ondanks dat het teststreepje maar licht verkleurd en voor twijfel kan zorgen, doet de test wat deze moet doen. Ik heb bij verschillende andere reviews gelezen dat dit lichte streepje / gevoeligheid van de test de afgelopen jaren door meer vrouwen is opgemerkt en dat de test eerder veel beter kleurde / reageerde. Zou ik deze test de volgende keer weer gebruiken? Nee, ik denk dat ik dan meteen voor de Kruidvat zwangerschapstest zou gaan (ook van deze test heb ik een review gemaakt).